Dotazy a odpovědi

Tato stránka webu je „živá“ a budou se na ní průběžně objevovat další otázky a odpovědi, se kterými se setkáváme.

Otázek jsou podle nás 3 okruhy, které jsme rozčlenili do čtyřech sekcí – viz oblasti níže:

  • K tématu referenda
  • K referendovým otázkám
  • Další dotazy k odpadům, skládce a skládkování

Odpovědi na jednotlivé otázky rozevřete po stisknutí tlačítka PLUS u otázky.
Po přečtení můžete odpověď zpátky zavřít stiskem tlačítka MÍNUS.

Původně tu byla i část dotazů k podpisovým archům, které jsme řešili v březnu 2025, ta však již není aktuální a byla odtud sejmuta a archivována.

k tématu referenda

  • Protože chceme dát široké veřejnosti možnost vyslovit se k tématu, které ovlivní životy nás, našich dětí a vnoučat na desítky let.
  • Protože společnost AVE soustavně navyšuje kapacitu skládky formou stavebních a provozních povolení (v současné době žádá o rozšíření téměř dvojnásobné) a nechceme, aby to pokračovalo neomezeně. Až AVE skládku naplní, nebudou nám z ní pak už ani plynout poplatky a dvojitá obří hromada nám tu zůstane pro ostudu navždy.
  • Protože rozšíření skládky nebylo tématem posledních komunálních voleb, a přestože jde o věc s dopadem na další desítky let, tak současné vedení města záměry AVE podporuje, a to navzdory protestům opozice i mnoha občanů.
  • Protože hlasy občanů v referendu mají moc zavázat všechny zastupitele, aby rozhodovali podle vůle občanů. Výsledek referenda je silnější než jakékoli stávající smlouvy.
  • Protože většina legitimních občanských připomínek ke všem procesům rozšiřování skládky nebyla z byrokratických důvodů vypořádána.
  • Protože hlasy občanů v referendu jsou téměř to poslední, co může rozšíření skládky zastavit.
  • Protože zdvojnásobení čáslavské skládky není jediné, a už vůbec ne nejlepší řešení, jak naložit s odpadem. Ve Středočeském kraji i zbytku ČR je a bude dostatek jiných možností pro odstraňování odpadu (více informací je v sekci další otázky).
  • Protože skládka odpadu v Čáslavi bohužel již dávno neslouží pouze ukládání odpadu pro město Čáslav a okolí, ale je komerčně využívána pro kohokoliv z celé České republiky. V Čáslavi jsme se obětovali posledních 30 let a jen malý zlomek toho, co na stávající skládce leží, skutečně pochází z našeho města. Zbytek je odjinud. Nyní je řada na jiných obcích.
  • Protože máme obavy z dopadů na životní prostředí – ovzduší, vodu, vzhled krajiny. Skládka společnosti AVE totiž není nezávisle monitorována v žádné z těchto oblastí.
  • Protože firma AVE zde již nyní skládkuje nebezpečný odpad a ten by měl tvořit až 37% případného rozšíření skládky v Čáslavi.

Ano, má váhu. Výsledky referenda jsou pro zastupitelstvo závazné a mají větší váhu než tato smlouva. Toto máme ověřeno s právníky a na obdobné případy jsou již vydaná i rozhodnutí vyšších instancí soudů.

Původně byla referendová iniciativa založena jako “Referendum Čáslav”.
Koncem února se však jeden z původně devíti členů rozhodl nepokračovat ve spolupráci se zbytkem přípravného výboru, a tak se obratem osm zbylých členů jednomyslně rozhodlo pokračovat v rozběhlé činnosti pod již novým názvem “Čáslavské referendum”.
U příležitosti této změny jsme i v návaznosti na podněty občanů, které zazněly na veřejném setkání 24.2.2025 upravili formulace referendových otázek – samozřejmě se zachováním původního cíle i záměrů referenda, tedy dát všem občanům možnost vyjádřit se k rozšíření skládky.

V Čáslavi je skoro 8000 voličů. V březnu potřebujeme tedy alespoň 1600 podpisů a na podzim je zapotřebí celkově alespoň 2800 hlasů v referendu, z nichž je pro náš záměr zároveň nutné, aby alespoň 2000 hlasovalo ANO pro referendové otázky.

Záměr na vybudování obchvatu byl dán především potřebou odklonit dopravu ze směru od Chrudimi a Kutné Hory na Tábor a opačně, a je součástí strategického plánu města Čáslav, který vznikl ještě před oznámením aktuální snahy o rozšíření skládky.
Tvrzení radnice, že bez rozšíření skládky nebude důvod k výstavbě obchvatu, považujeme nejen za účelovou manipulaci, ale také za pohrdání všemi lidmi, kteří na zmíněné trase v Čáslavi bydlí a trpí důsledky čím dál intenzivnější dopravy.

Ne. Referendum ke skládce se týká rozvoje po roce 2030, kdy je i tak schválen zákaz skládkování komunálního odpadu, který se bude vozit ke spálení do zařízení pro energetické využití odpadů, tedy do spaloven.
A těch by podle aktuálních odborných zpráv a plánů mělo být v roce 2030 dostatek. Místní komunální odpad se tedy bude vozit pryč v každém případě.
Nikde navíc není dáno, že to musí být desítky kilometrů pomocí nákladních aut – naopak odborníci navrhují využití vlakové dopravy, která je k tomuto účelu vhodnější.

Nelze očekávat, že z městské kasy odtečou částky přesahující výši ročního rozpočtu města, který je například pro rok 2025 plánován ve výši 360 mil. Kč.

Stavební zákon ve svém §133 pamatuje na situace, kdy změnou územního plánu dojde k omezení práv vlastníka pozemku. V konkrétním případě čáslavské skládky však dle tohoto zákona nemá vlastník nárok na náhradu, neboť již uplynula lhůta 5 let od doby, kdy byl pozemek určen k zastavění. I kdyby však tato lhůta neuplynula, výše náhrady by dle zákona spočívala ve výši vynaložených nákladů vlastníka, a nezahrnovala by budoucí ušlé zisky.

Radnicí uvedená částka nad 50 milionů Kč se týká minulosti. V referendu se bude rozhodovat o rozšíření skládky, k němuž by mělo dojít zhruba po roce 2030. V tomto období budou poplatky za ukládání odpadu, které městu náleží, nižší než v minulosti. Město má se společností AVE uzavřenou dohodu, dle které půjde minimálně o 16 milionů Kč ročně. Konkrétní částky budou záviset na objemu a skladbě odpadu. Provozovatel může 25 % uložených odpadů klasifikovat jako technické zabezpečení skládky, za které se poplatek neplatí, další podstatnou část pak jako technologický odpad, z něhož městu plyne pouhých 45 Kč za tunu. Za zmínku stojí také to, že v letech 2014 – 2019 se příjmy města pohybovaly do 20 mil. Kč ročně.
A i v návrhu rozpočtu města pro letošní rok 2025 je předpokládán příjem 20 mil. Kč – to je 5,5% celkového rozpočtu.

Velmi uvítáme jakoukoliv podporu – pomůže, když budete o našich dvou akcích – jarní podpisové a na podzim volební – informovat své blízké a sousedy.

Budeme však vděční i za podporu finanční – zejména na právní poradenství. Naše iniciativa je dobrovolnická, ale má své reálné finanční výdaje (zejména právní poradenství).
Buď nám můžete jakoukoliv finanční částku poslat na účet 273557832/0600 nebo využijte snadnou formu platby pomocí mobilní banky a QR platebních kódů

k referendovým otázkám

Plocha Z19 je území na západ od současné skládky, na kterém majitel skládky plánuje její rozšiřování. Toto její označení vychází z mapy, která je součástí územního plánu. Ten je k nahlédnutí online na webu Města Čáslav – https://gis.meucaslav.cz/mapa/uzemni-plan/?c=-677432.6%3A-1071154.05&z=4&lb=blank&ly=pag%2Cup-hlv-6866092-Z5&lbo=1&lyo=.

Nemyslíme si, že by někdo měl zájem o plodiny z tak blízkého okolí skládky s nebezpečným odpadem.
Tato otázka jen dále rozvádí a konkretizuje otázku předchozí. Na zemědělské půdě je totiž výstavba výrazně omezena (nikoliv vyloučena).

Neznamená. Vybudování jihozápadního dopravního obchvatu města, který by měl zklidnit celou dopravu ve městě (jde o statisíce vozidel měsíčně), byl původně a po mnoho let jak radnicí, tak i firmou AVE uváděn jako podmínka rozšíření skládky odpadu. Radnice však aktuálně pracuje i na zrušení této podmínky a místo ní chtějí pro návoz na skládku využít pouze jakési účelové neveřejné komunikace. S tím my nesouhlasíme a i pro tento zájem hledáme podporu občanů města.
Chceme snížit nákladní dopravu odpadu (včetně toho nebezpečného) přes město.

Otázky, týkající se územního plánu ukládají konkrétní úkol zastupitelstvu města. Ten musí být jasně určený a právně vymahatelný, aby nebylo možné ho obejít a přitom se tvářit, že zastupitelstvo jedná v souladu s výsledky referenda.

I na zemědělské půdě totiž může teoreticky vzniknout výstavba, jejíž realizace a následný provoz bude vyžadovat intenzivní dopravu.

Ne.
Pokud dojde k zrušení či omezení zastavitelnosti pozemku v době více než 5 let od chvíle, kdy byl pozemek v územním plánu vymezen jako zastavitelný, vlastník nárok na náhradu pozbývá.
Viz stavební zákon č. 283/2021 Sb. a jeho oddíl Náhrady za změnu v území – § 133.

Ne, respektive nemusí.
Firma to může sice zkusit (požádat o navýšení poplatků), ale Město na takový návrh nemusí přistoupit.
Krom toho, že Město Čáslav stejně nemá do budoucna žádnou jistotu v ukládání odpadu na místní skládce (protože jakákoliv kapacita může být zaplněna komerčním svozem odjinud), tak může řešit svoz odpadů s mnohými dalšími subjekty provozujícími skládky a svoz. A dokonce i levnějšími.

další dotazy k odpadům, skládce a skládkování

Třeba tam, kam se vozí nyní.
Čáslavská skládka je od 1.1.2025 dočasně uzavřena (pro naplnění aktuálně povolené kapacity) a náš odpad putuje na některou ze skládek v okolí, které mají stále velké kapacity. Jednu má AVE v Nasavrkách (40km), další v Benátkách nad Jizerou (64km). Jen 20 km od nás se v Pardubickém kraji nachází také skládka odpadové firmy Marius Pedersen – má rovněž velkou kapacitu a navíc ji provozuje důvěryhodnější firma, která nedluží obcím ani státu miliardové částky. Proč bychom nemohli svážet odpad třeba tam?

Krom toho je ale již nyní připravena v prostoru stávající skládky další kapacita pro skládkování – tzv. malá vana. Využití této kapacity referendum nijak nezasahuje – pro samotnou Čáslav by stačila na cca 260 roků (a je tedy dostatečnou kapacitou i pro další obce v regionu).
Od roku 2030 (za pouhých 5 let) zároveň začne platit zákaz skládkování komunálního odpadu, komunální odpad poputuje do spaloven, jejichž zřízení už je v běhu.

Na druhou stranu je třeba říci, že jak nyní, tak ani do budoucna nemá Čáslav vůbec žádnou záruku, že na zdejší skládku bude moci trvale ukládat vlastní směsný či jakýkoliv jiný odpad. Vše záleží jen na tom, jak rychle AVE zaplní kapacitu návozem různého odpadu z celé republiky.

Provoz sběrného dvora pro obyvatele Čáslavi pokračuje bez omezení. Občané tam mohou i nadále odevzdávat objemné i nebezpečné odpady.

Skládka odpadů v Čáslavi od 1. 1. 2025 ukončila svůj provoz jen dočasně. O této skutečnosti informovala společnost AVE město Čáslav a téměř 90 dalších obcí dopisem v polovině prosince. Důvodem je technické vyčerpání kapacity zařízení podle platného integrovaného povolení, která činila 2 773 000 metrů krychlových.
I k tomu však došlo v důsledku rozhodnutí firmy AVE, která odmítla řešit rozšiřování skládky po částech. Již v roce 2023 mělo AVE stavebně připravené, zatím však neschválené rozšíření skládky o 0,6 mil. m3, které by snadno prodloužilo životnost skládky do roku 2030, kdy už ze zákona nebude možné skládkovat komunální odpad. Tomuto “malému” rozšíření by bývalo nic nebránilo, panovala na něm vzácná shoda mezi koaličními a opozičními zastupiteli.
AVE ale nebylo ochotno postupovat po částech a sloučilo návrh na malé rozšíření s tím velkým, v celkové kapacitě 2,6 mil. m3. Tedy rozšíření téměř na dvojnásobek současného stavu.

Stavební odpad lze odvážet do provozovny společnosti ZERS v Neškaredicích, vzdálené osm kilometrů od Čáslavi. Levnější alternativou je podle doporučení na webu města přistavení kontejneru o kapacitě deset tun přímo k nemovitosti. Další možností je využití skládky ve Zdechovicích (BWM Centrum pro komplexní nakládání s odpady Zdechovice), která se nachází přibližně 18 kilometrů od Čáslavi.

Vedení města opakovaně ujišťuje veřejnost, že nemocnice nebude v nejbližších letech od města potřebovat významné příspěvky. Na jednání zastupitelstva 9.9.2024 místostarosta MUDr. Petrikovič prohlásil, že nemocnice by od roku 2026 měla být prakticky soběstačná.

I pro odpovědi na tyto a podobné otázky byla do referenda zahrnuta pátá otázka na vymáhání nároků: buďme si vědomi toho, že AVE městu v minulosti neodvedla mnohamilionové částky za ukládání odpadu. Při jejich získání budeme moci (při správném hospodaření) tyto prostředky dlouhodobě využívat na rozvoj nebo stabilizaci města a jeho institucí.

Po ukončení skládkování komunálního odpadu, kdy se již komunální odpad bude likvidovat spalováním, by se na čáslavskou skládku ukládaly mimo jiné zbytky z tohoto spalování. V areálu pak bude zřejmě probíhat další činnost, související nějak se zpracováním odpadů.

Kopec už nám tu bohužel zůstane, nicméně po trvalém uzavření skládky má její provozovatel povinnou lhůtu na zahájení rekultivace skládky, která kromě bezpečnostních opatření zahrnuje zasazení keřů, stromů a trávy na povrch skládky, což pomáhá stabilizovat půdu, snížit prašnost a zlepšit estetičnost krajiny.
Skládka musí být uzavřena trvale po uplynutí maximální doby 5 let v dočasném režimu. Následně musí být zahájena její rekultivace.

Tento dotaz sice s referendem nesouvisí, ale naše odpověď je, že pokud Vám při svozu ať již komunálního či tříděného odpadu nevyvezou kontejner, tak kontaktujte firmu AVE na tel. 725 865 876 (p. Vavřičková).

Maximální výše tohoto poplatku je stanovena zákonem na 1200 Kč ročně na osobu.
Občanské poplatky za odpad vždy určuje Město a jejich výše je jen politickým rozhodnutím.
Záleží tedy jen na radnici (Městské radě a zastupitelích), kolik chce po občanech, zbytek svozovou firmou účtované částky je hrazen z rozpočtu Města (již nyní samozřejmě doplácí).

Ne, občané nadále budou mít možnost ukládání všech druhů odpadů.
Město má povinnost v rámci svého systému odpadového hospodářství zajistit sběr komunálního, tříděného, nebezpečného a objemného odpadu.
Stavební odpad pak lze likvidovat v recyklačním centru ZERS v Neškaredicích, tedy jen nepatrně dál, než je umístěna zdejší skládka.
Dostupnost likvidace odpadu pro místní obyvatele se tedy nerozšířením ani dočasným uzavřením skládky nesníží.